دسته‌بندی نشده

تفاوت اکو و ریورب

تفاوت اکو و ریورب

میدونید تفاوت اکو و ریورب چیه؟ همه مون وقتی به کوه می ریم، دوست داریم فریاد بزنیم و پژواک صدای خودمون رو بشنویم.

این اتفاق که تو کوه میفته رو بهش می گن پژواک یا همون اکو. حالا فرض کنیم تو یه اتاق بزرگ سر پوشیده باشیم که هیچ تجهیزات و جمعیتی توش نباشه. اگر شروع به صحبت کردن بکنیم صدای که میشنویم با صدایی که تو کوه میشنویم متفاوته. این صدا یه مقدار آزار دهنده ست. این اتفاقی که تو این اتاق می افته رو بهش می گن طنین یا ریورب.

اما چند تا سوال پیش میاد: ریورب چیه و چرا در اتاق های خالی اتفاق می افته؟ و چرا این اکوها رو تو کوه ها می شنویم؟و اصلا تفاوت اکو و ریورب چیه؟

تو این مقاله به بررسی این سوال ها می پردازیم .

برسی خواهیم کرد که این پدیده ها چی هستن چرا اتفاق می افتن و همینطور یاد می گیریم که چطور این انعکاس ها رو کاهش بدیم تا کیفیت صدا بهبود پیدا کنه .

نحوه شکل گیری اکو و ریورب

دلیل اصلی اکو و ریورب این هست که صدا می تونه منعکس بشه .برای مثال وقتی در کوه هستید و فریاد می زنید صدا به جلو حرکت خواهد کرد. تا زمانی که به یک مانع برخورد بکنه. دقیقا مثل امواج آب که موقع برخورد به یک مانع به عقب برمی گردن. به همین خاطر شما برای بار دوم صدای خودتون رو خواهید شنید . و این فرایند تکرار می شه و پژواک های زیادی به ما می ده. اما وقتی موج صدا چندبار جابه جا بشه و یک مسیری رو طی کنه ضعیف و ضعیف تر می شه. پس پژواک هایی که می شنویم رفته رفته ضعیف تر می شن و بعد از دو سه بار انعکاس دیگه صدایی نمی شنویم . با دیدن ویدیوی موجود در صفحه به صحت این جملات پی میبریم.

اما وقتی داخل یک اتاق خالی هستیم چه اتفاقی می افته؟ چرا دیوار های اتاق صدا رو منعکس می کنند و ما اکو می شنویم ؟

دیوارها صدا رو منعکس می کنند و نسبت به فاصله دو تا کوه خیلی به هم نزدیک ترند. پس ما انعکاس های صدا رو خیلی سریعتر می شنویم. و چون صدا تحت بازتاب چندگانه قرار میگیره فاصله زمانی بین بازتاب های متوالی که می شنویم خیلی کمه. در نتیجه مغز ما نمی تونه تشخیص بده که هر دو کدوم از صداها چه زمانی تموم می شه و بازتاب بعدی کی شروع می شه.در ویدیویی که براتون گذاشتم مثالی در این باره هست.

صداهایی که در اتاق شنیده میشن همه به عنوان صدای اصلی تو ذهن ما جا می گیرن این اتفاق رو بهش میگن طنین یا ریورب.

تو بعضی ساختمان های بزرگ و جاهایی مثل غارها انعکاس ها می تونن خیلی قدرت مند باشند.برای مثال اگر4 تا انعکاس داشتیم توی ساختمان های بزرگ و غارها می تونیم 50-60 تا انعکاس داشته باشیم که در ویدیو کاملا واضح میباشد.

پس اگر فاصله زمانی بین انعکاس ها زیاد باشه بهش می گیم اکو و اگر کم باشه بهش می گیم ریورب.

چه فاصله زمانی باعث اکو و چه فاصله ای باعث ریورب میشه؟

اما بیاین یکم تخصصی تر بررسیشون کنیم. چه فاصله زمانی ای بین انعکاس ها باعث ریورب و چه فاصله ای باعث اکو میشه ؟

تحقیقات نشون داده اگر فاصله زمانی بیشتر از 0/1 ثانیه باشه مغز ما می تونه بین هر انعکاس تمایز قائل بشه و به اون اکو گفته میشه. اگر کمتر از 0/1 ثانیه بود هم یه چیزی بین اکو و ریورب می شه .

چطور این ریورب رو کاهش بدیم ؟

اگر تویه فضای بزرگ یه سخنرانی داشته باشید یا بخواید یه ویدیو ضبط کنید ممکنه ریورب آزار دهنده باشه. و باعث بشه تشخیص حرف های شما برای شنونده سخت بشه. برای کاهش ریورب باید یک سری تجهیزات که صدا و جذب می کنن داخل محوطه بذاریم.چون اگر صدا جذب بشه دیگه کمتر منعکس می شه. و ریورب کاهش پیدا می کنه.وجود مبل، پنجره باز و فرش میتونه به کاهش انعکاس کمک بکنه. و برای افزایش کیفیت اصولی و تخصصی صدا فوم های آکوستیک شامل: ابزوربرها، دیفیوزرها و بیس ترپ ها می تونن بیشترین و بهترین تاثیر ممکن رو بذاره.فکر میکنم تا اینجا متوجه تفاوت اکو و ریورب شده باشید و تو ویدیویی که در ادامه میبینید همه ی این صحبت ها با مثال توضیح داده شده.

تفاوت اکو و ریورب

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *