دسته‌بندی نشده

بهترین محل نصب پنل های آکوستیک

محل نصب پنل های آکوستیک

اگر به فکر بهبود کیفیت صدای محیط خودتان هستید این مقاله رو از دست ندید. تعیین درست محل نصب پنلهای آکوستیک می تونه روی کارایی اون ها تاثیر بسیار زیادی داشته باشه.

نقاط انعکاس اولیه، اولین نقاط انعکاس یا “نقطه آینه” اصطلاحات فنی هستند که برای توصیف یک پدیده مشترک در همه فضاهای بسته استفاده می شن.

چطور اولین نقاط انعکاس را پیدا کنیم

بازتاب های اولیه سیگنال هایی هستند که از دیوارها، سقف و کف منعکس میشن. و بعد به موقعیت شنیدن ما می رسن. و با سیگنال ها ی مستقیم ترکیب میشن و باعث ایجاد تداخل در موقعیت شنیداری می شن. به این اتفاق فیلتر شانه می گن. این اتفاق در فرکانس های مختلف و در زمان های مختلف و با شدت های مختلف میفته. در نتیجه باعث میشه شنونده اون چیزی رو که از اسپیکر خارج می شه به طور دقیق متوجه نشه. یه مسآله دیگه با توجه به نقاط بازتاب اولیه، اهمیت تقارن اتاق از نظر شکل و ترکیبه. موقعیت شنیداری واقع شده بین دو سطح که از نظر بازتاب متفاوت هستن می تونه مشکلات مختلفی داشته باشه.چون فرکانس های مختلف با نرخ های مختلف برای شنونده منعکس می شن.

هر چند که بر اساس معیارهای خاصی میزان سخت گیری های مختلفی برای بهبود کیفیت صدا وجود داره. اما در هر اتاقی که صدا مورد نقد وبررسی قرار می گیره باید حتما نقاط انعکاسی مدیریت بشن. توجه نکردن به این مساله می تونه عواقب جدی به دنبال داشته باشه.

فیلتر شانه ای موجب می شه شنونده صدا رو به درستی نشنوه در نتیجه اون رو به درستی نقد و بررسی نکنه. چیزی که اکولایز کردن و نوع بلندگو روش تاثیر نداره.

کاری که واجب انجام بشه اینه که یه مسیر بدون پژواک بین اسپیکرها و گوش شنونده وجود داشته باشه.

بهترین روش برای رسیدن به این شرایط استفاده از پنل های آکوستیک جاذب صدا هستن. معمولا پنل ها در سمت چپ و راست و سقف نقطه شنیداری نصب می شن. همینطور استفاده از بیس ترپ ها و دیفیوزر ها هم محل های مخصوص به خودش رو داره. اما محل نصب این پنل ها باید به طور دقیق محاسبه بشه تا بهترین نتیجه حاصل بشه.

روش آینه برای پیدا کردن نقاط انعکاس اولیه

یه راه حل ساده برای پیدا کردن بهترین محل نصب پنلهای آکوستیک استفاده از آینه ست. شما دقیقا تو مکانی که برای شنیدن یا منعکس کردن می شینید قرار بگیرید. از دوستتون بخواید یه آینه بگیره دستش و در ارتفاع اسپیکرها از پشت اسپیکرها آینه رو حرکت بده رو دیوار و بیاد جلو. هر جا که برای اولین بار یکی از اسپیکرها رو دیدید باید پنل جاذب نصب بشه. بازم ادامه بدید تا اسپیکر بعدی رو هم ببینید. تو این مکان هم پنل نصب کنید و این کار رو برای سمت مقابل هم انجام بدید. اگر در مکان های مختلفی عمل شنیدن انجام می شه برای تک تک اون مکان ها این کار رو انجام بدید.

با این روش می تونید به بهترین شکل ریورب رو کنترل کنید.اما باید برای محاسبه محل دقیق نصب پنل ها از روش های خاصی استفاده بکنیم.

فیلم کامل این مقاله رو با توضیحات تصویری میتونید تو پست اینستاگرام ما ببینید.

نقاط انعکاس اولیه
نقاط انعکاس اولیه
بازگشت به لیست

2 نظر در “بهترین محل نصب پنل های آکوستیک

  1. حسین گفت:

    ممنون از مقاله خوبتون ولی سوالم اینه که قراره من تو محیط بسته تولید محتوا انجام بدم کجا باید نصب کنم این پنل جاذب رو چون هزینه بالایی داره اگر بخوام کل محیط رو انجام بدم

    1. salamacousticpanel گفت:

      سلام
      برای تولید محتوا نصب یه تعداد پنل که ریورب صدا رو بگیره کفایت میکنه و نیاز نیست کار خیلی حرفه ای انجام بشه. شما حدود 30 درصد از کل محیط تون رو بپوشونید کافیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *