دسته‌بندی نشده

بیس ترپ چیست؟

بیس ترپ

میدونید بیس ترپ چیست و چه وظیفه ای داره؟ آیا فرکانس های پایین رو میشناسید و میدونید توی اتاق چه رفتاری دارن؟ برای کسب اطلاعات کامل در مورد این موضوعات در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

قبل از اینکه به بررسی این موضوعات بپردازیم بهتره بدونیم که صدا چطور حرکت میکنه و چه رفتاری در اتاق داره. مردم فکر میکنن صدا در خط مستقیم حرکت میکنه. در فرکانس های بالا این تفکر درسته. اما با پایین اومدن در طیف فرکانس ها، صدا کمتر شبیه یک اشعه عمل میکنه و بیشتر شبیه یک کره سه بعدی تابش میکنه. بنابراین در فرکانس های پایین، صدا نه تنها به شما برخورد میکنه، بلکه قبل از بازگشت به سمت شما به دور اشیاء اتاق میپیچه. همینطور از کف، سقف و دیوار های کناری و رو به رویی بازتاب میشه. همه این بازتاب ها از مکان های مختلف در زمان های مختلف با شدت ها و فازهای مختلف فرا میرسن.

علاوه بر این الگو تابش متفاوت امواج بم طول موج بیشتر و قدرت نفوذ کمتری در اجسام دارن. امواج متوسظ و بالا توانایی نفوذ در اجسام موجود دراتاق رو دارن. پس زود تر جذب میشن و طول عمرشون تو اتاق کمتره. اما فرکانس های پایین از اونجایی که نمیتونن تو اجسام نفوذ کنن از اونها بازتاب میشن و طول عمرشون تو اتاق زیاده. زیاد بودن طول عمر باعث ایجاد عدم شفافیت در صدا میشه. درنتیجه فرکانس های پایین باید کنترل بشن تا این مشکلات به وجود نیاد.

نمودار زوال فرکانس های پایین

طولانی بودن عمر فرکانس های پایین در اتاق باعث میشه منحنی زوال نامناسبی داشته باشیم. حتی اگه واکنش بسامدی اتاق مسطح باشه اما زمان زوال صدا های بم تو اتاق زیاد باشه در کیفیت صدا به مشکل میخوریم.

وقتی صدا های بم به مدت طولانی توی اتاق میچرخن تمایل دارن با صدای مستقیمی که از اسپیکر مانیتورینگ ها خارج میشن تداخل کنن. این تداخل میتونه به صورت سازنده یا مخرب باشه. تداخل سازنده باعث ایجاد قله های بزرگ در نمودار واکنش بسامدی میشه. تداخل مخرب دره های عمیق رو در نمودار ایجاد میکنه.

فرکانس های پایین معمولا در جاهایی ک مرز محکمی وجود داشته باشه تجمع میکنن. این مرز محکم میتونه دیوار، سقف ویا کف باشه اما محل برخورد چند مورد از این مرزها که همون کنج های اتاق هستن، نقاط کانونی تجمع این فرکانس ها هستن. پس کنج ها مکان های بسیار مناسبی هستن که با کنترل کردن اونها میتونیم نمودار زوال رو بهبود بدیم. اگه بتونیم گوشه های افقی و عمودی اتاق رو کنترل کنیم نمودار زوال درکنترل ما خواهد بود.

کنترل فرکانس های پایین با بیس ترپ ها

اما بپردازیم به اینکه بیس ترپ چیست. بهترین راه برای کنترل فرکانس های پایین استفاده از بیس ترپ ها در کنج هاست. بیس ترپ ها با جذب فرکانس های پایین مانع گردش بیش از حد اونها در اتاق میشن. همینطور بیس ترپ ها با از بین بردن زاویه قائمه کنج شرایط رو برای تجمع فرکانس های پایین از بین میبرن. بیس ترپ ها فرکانس های متوسط و بالا رو منعکس میکنن و با جذب بی رویه باعث از بین رفتن زود هنگام اونها نمیشن.

در سلام آکوستیک انواع بیس ترپ ها با سایزها و متریال های مختلف جهت استفاده در مکان های مختلف تولید میشه. فوم به کار رفته در تولید بیس ترپ ها با داشتن خلأ بهترین گزینه برای جذب فرکانس های پایین هستش. برای دیدن انواع مختلف بیس ترپ ها به لینک این دسته بندی مراجعه کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *